V letošním roce je situace s Tatrami hodně komplikovaná. Horoškola se rozjížděla kvůli nefungující kotelně v tělocvičně až na jaře a i s tím byl problém, neboť se ještě navíc vzdula podlaha. Několik instruktorů si dodělává další vyšší vzdělání a taky počasí je letos hodně divoké. Nakonec nás jede do Tater na Brnčálku sedmnáct a to včetně čtyř dětí.

Cesta z parkoviště na Bielej Vode k chatě je doprovázená deštěm. Ještě, že jsem si vzal sandály a boty si schoval do báglu. Ty si během jedné noci totiž nevysuším. No a deštník mě úplně nezachrání, i když jsem byl rád, že jsem si ho vzal a měl suchou horní polovinu těla včetně hlavy. Na večeři nás přivítal šťavnatý řízek s bramborovou kaší a na posteli vysoká kvalitní matrace. No chatař Tomáš Petrík se snaží... Po večeři máme válečnou poradu a plánujeme zítřejší den. No kouty a žlábky budou určitě mokré a pro lezení budou připadat spíš pilíře. V pondělí vyráží naše osazenstvo do stěn. Já jdu s Gabčou a dalším účastníkem na Skalnatou chatu pozjišťovat možnosti eventuálního pobytu. No byl jsem překvapen... Snídaně za 7 euro, večeře 12 euro, postel v osmimístném pokoji Horal s dekou za 30 euro, ve čtyřlůžkovém s peřinami za 35 euro, kúpelný poplatok 2 eura denně. Dohromady v levnějším pokoji 51 euro/den, v dražším tedy 56 euro/den. Na průkaz ČHS se nedá uplatnit žádná sleva. No pro horoškoláky docela darda...

Na Brnčálku se vracíme okolo Malé Svišťovky a přes Kovaľčíkovu poľanu. Olda Peslar, který měl jít původně s námi, si vyrazil sám na okružní velkolepý trek do Ždiaru, Podspádů, Tatranskou Javorinu a přes Zadné Meďodoly zpět na Brnčálku. No přišel až v 11,00 hod. večer a polomrtvý...Našlapal dohromady 41 kilometrů, což je skoro maratón, a od té doby má přezdívku maratónec. V jeho věku je to hodně nadstandartní výkon - no musí se snažit, to aby nám na horách pořád ještě stačil. Na úterý není špatná předpověď a všichni chtějí vyrazit na lezenici. Ivoš Řeřucha se synem Michalem mají dokonce v plánu Černý štít. Nakonec výstup zvládli, ale stěžovali si na nízkou teplotu, údajně bylo jen okolo 8°C... Středa je ve znamení hezkého počasí, ale je pořád mokro. Martin Hybner vyrazil s Tomášem Skotnicou na Černý štít, ale museli slanit po 1. délce, neboť bylo dost mokro a nechtěli riskovat případný pád. Po návratu pak ještě vyrazili na chatu Plesnivec. Já jsem nechtěl nechat Oldu jít samotného na Jahňací štít a tak jsem ho doprovodil. Výstup byl lehce mokrý, ale ty rozhledy na Belanky a do Polska stojí vždycky za to. No a odměna za náš výstup byla navíc i velice zajímavá. Moje ještě pořád bystré oko zahlédlo v nejhořejší partii Zadných Meďodol dva medvědy. Tak vysoko jsem je tedy nečekal. Od značeného turistického chodníku, kde běžně chodí návštěvníci, byly asi tak 300 m.

Ve středu odpoledne se vrací domů Ivoš se synem Michalem, neboť v pátek odjíždí na rodinou dovolenou do Švýcarska. Pak taky Michal Karoľ, protože jde sestře na svatbu a Radka kvůli práci. Jako by tušili, že zbytek pobytu už bude s počasím divoký. Ve čtvrtek má být v 11,00 hod. krátká přeháňka, ale nakonec prší od 10,00 do 14,00 hod. No trochu jsme zmokli. Večer řešíme předpověď počasí na další dny, hlavně pak na sobotu, kdy máme jít dolu. No nevypadá to dobře a tak se rozhodujeme, že ukončíme pobyt už v pátek ráno. Nakonec scházíme za pěkného počasí a říkáme si, že ten letošní rok je opravdu extrém. Snad příští rok bude líp!

P.S. Aspoň že letos bez jakéhokoliv úrazu.

Složení lezeckých skupin:

• Pavel + Magda + Pavlík + Karolína Šnajdarovi

Výstupy:

Pondělí: 31.7.

• M. Karoľ + R. Klinerová: Kozí kopky, J pilíř III.
  • M. Karoľ + R. Klinerová: V Žeruchová veža, J pilíř III. jedno místo V., po 5. stanoviště na borhácích, pak slanění do kotle
  • I. Řeřucha + M.Řeřucha: V Žeruchová veža, Klíma Linhart V.
  • I. Řeřucha + M. Řeřucha: V Žeruchová veža, J pilíř III. jedno místo V.
  • M. Hybner + T. Skotnica: Kozí kopky, J pilíř III.
  • M. Hybner + T. Skotnica: V Žeruchová veža, J pilíř III. jedno místo V.
  • Z. Jašková + J. Musilová + A. Musilová: Kopské sedlo
  • Bóža + G. Slováková: Skalnaté pleso přes Velkou Svišťovku, zpět přes Kovaľčikovu poľanu
  • O. Peslar: trek přes Belanské Tatry do Ždiaru, Javorinu a zpět Zadními Meďodoly
  • Šnajdarovi: dolina Bielich plies

Úterý 1.8.

• M. Karoľ + R. Klinertová: V Žeruchová veža, Cesta cez knihu V. až na vrchol
  • I. Řeřucha + M. Řeřucha: Černý štít, narovnaný Puškášův pilíř V.
  • M. Hybner + T. Skotnica: Cesta cez knihu V.