Zveřejněno 2. 11. 2013

Přichází podzim a s ním již tradiční akce spojená s kolařskou návštěvou vinných sklípků jižní Moravy. Naším cílem je sport a samozřejmě koštování kvalitního a originálního burčáku, specialitky místních vinařů. To co se prodává okolo silnic pod svítícím sluncem nás nezajímá, stejně to chutí připomíná vylisovaná a oslazená jablka. A to není pro náš mlsný jazyk a jeho chuťové pohárky nic zajímavého…

V sobotu 28. září okolo desáté dopolední se setkáváme na parkovišti u rekreačního zařízení Laguna v Pasohlávkách. Obloha je azurová, bez jediného mráčku a sluníčko příjemně hřeje. Ubytováváme se, ladíme kola a vyrážíme společně po cyklostezce okolo horní novomlýnské nádrže do Brodu nad Dyjí, kde poprvé ochutnáváme burčákový mok. Vinaři zrovna přiváží hrozno z vinic, ale prodají, protože zrovna „vaří“… Dalším naším směrem jsou Dolní Dunajovice.

Jedeme opět po cyklostezce mezi vinicemi směr Novosedly, ale uprostřed vinic odbočujeme z asfaltky na šotolinu a přes Dunajovické vrchy se dostáváme ke sklípkům. Naše holky jsou bystrozraké a u jednoho sklípku zahlédnou postávat cyklisty s červeným burčákem. Proto hned zabočujeme a vyptáváme se pana vinaře na možnost zakoupení nějakého džbánečku. Skupina si tady objednala větší občerstvení a tak jsou zásoby dostatečné. Dostáváme nakonec od pana vinaře Volavky móóóc dobrý burčáček a navíc něco na zakousnutí a moc se nám nechce odjet… No musíme, abychom těch 60 km zvládli. Takže pak Perná, Bavory, vyhlídka na Stolové hoře a Klentnice. Tady chce cyklistické osazenstvo pozdní oběd. Zastavujeme v místní hospůdce a žádáme něco na zahnání hladu. No trvá to, trvá. Pak Domča dostává smažený hermelín a po pár soustech ji opravdu zmrzne úsměv na tváří. No to proto, že hermelín je uprostřed opravdu zmrzlý! Paní kuchařka se přišla omluvit, ale pocit je pošramocený…

Vyrážíme dál směr Pavlov a tady opět narážíme na příjemný sklípek s červeným burčákem. Neodoláme a koštujeme. Pak přejíždíme do Dolních Věstonic, kde hned na začátku jsou sklepy obsypány návštěvníky. Taky neodoláme. Moc dlouho se však nezdržujeme a valíme po cyklostezce dál směr Strachotín. Projíždíme okolo sklepů a v jednom okamžiku zahlédnu na stole oranžový burčák. To nemohu nechat bez povšimnutí! Zastavujeme a vyptáváme se na zakoupení. Burčák z odrůdy rulandské šedé je k mání! Nakonec i dva džbánečky padly… Po příjezdu do Pasohlávek sprcha a rychle na večeři do sklípku ke Šťastným. No ochutnávka několika odrůd nemohla chybět. Pak povídání dlouho do noci. No nevím co jsme vlastně oslavovali, asi ten krásný den s burčákem.

Ráno jsme všichni v pohodě, nikoho hlava nebolí, asi to bylo všechno kvalita. Po snídani vyrážíme na další okruh. Takže Novosedly a hned zčerstva ochutnávka, Nový Přerov a Mikulov, kde jdeme na oběd. Pak opět směr Klentnice, Pavlov, Dolní Věstonice a ještě Strachotín. Tady chceme znovu na oranžový burčák, ale vinař na nás nepočkal! Škoda, byl hodně dobrý. Zastavujeme jinde na červený, ale není to ono. Do Pasohlávek přijíždíme v pozdním odpoledni, balíme se a pak směr domů. Byl to supr víkend a už nyní se těšíme na ten příští, 10. jubilejní ročník!